Witaminy i ich wpływ na organizm
Katarzyna Burchacka - Klimczuk

Katarzyna Burchacka - Klimczuk

Witaminy i ich wpływ na organizm.

Ponownie rozpoczynamy cykl, który poprowadzi Nasza Psychodietetyczka Michalina Batóg 🙂

tym razem o witaminach i ich wpływie na Nasz organizm.

Dziś o witaminach rozpuszczalnych w tłuszczach. 

 

 

Witaminy rozpuszczalne w tłuszczach. Witaminy A, E, D i K

 

Witaminy rozpuszczalne w tłuszczach.

Niezbędne dla prawidłowego funkcjonowania organizmu. Dzięki ich odkładaniu w tkance tłuszczowej rzadziej występują ich niedobory w organizmie. 

Witamina A, retinol.

Witamina młodości i dobrego wzroku. Zapobiega kurzej ślepocie. Wzmacnia układ immunologiczny. 

Często wykorzystywana do produkcji kosmetyków. Przede wszystkim poprawia kondycję skóry, a mianowicie jej elastyczność oraz gładkość. Oprócz tego redukuje zmarszczki, a także zmniejsza przebarwienia i pobudza produkcję włókien kolagenowych.

Warto np. surówkę z marchwi skropić kilkoma kroplami oliwy z oliwek, lub oleju rzepakowego by witamina A była przyswojona przez nasz organizm. 

 

Witamina D:

Źródło naszej odporności i dobrego nastroju, nazywana „witaminą słońca”: 

Ponadto witamina D ma kluczowe znaczenie w procesie mineralizacji tkanki kostnej,
a także reguluje gospodarkę wapniowo-fosforową. Wapń i fosfor są niezbędnymi pierwiastkami w prawidłowym rozwoju zębów i szkieletu. Niedobór może się przyczynić do osteoporozy lub zwyrodnień w kośćcu, hamują naszą odporność. Może też wystąpić obniżenie nastroju i apatia, a w skrajnych przypadkach stany depresyjne. 

Główne źródła występowania witaminy D stanowią:

Ryby morskie (np. węgorz, dorsz, łosoś, śledź, makrela) oraz grzyby shiitake,

Przetwory mleczne.

 

Witamina E, witamina młodości i płodności: 

Wspiera owulację i ruchliwość plemników, sprzyja starającym się o dziecko. Dzienne zapotrzebowanie na witaminę E waha się między 10 a 30 mg. 

Produkty bogate w witaminę E to m.in: mleko, jajka, oleje roślinne, masło, ryby, pszenica
i orzechy, szczególnie migdały. 

 

Witamina K, źródło zdrowych kości i prawidłowej krzepliwości krwi:  

Witamina K wpływa na regulację metabolizmu kostnego, zwiększa przyswajanie wapnia, a więc zapobiega np. powstawaniu osteoporozy. Ponadto warto pamiętać, że niedobór witaminy K może doprowadzić do nieprawidłowości dotyczących krzepliwości krwi, kruchości naczyń krwionośnych i powstawania zasinień, ale też uszkodzeń wątroby. 

Bogate źródła witaminy K to między innymi: brokuły, jarmuż, szpinak, brukselka, sałata, natka pietruszki, zielona rzepa, więc zielone warzywa, ale także jagody, figi, jaja.

 

Bez witamin rozpuszczalnych w tłuszczach nasz organizm nie jest w stanie prawidłowo funkcjonować, jego procesy są zaburzone, a my jesteśmy po prostu chorzy. 

Prawidłowe przyswajanie wymaga od nas łączenia źródeł witamin z tłuszczami takimi jak olej rzepakowy, masło, oliwa z oliwek. 

 

Kolejny tekst o witaminach rozpuszczalnych w wodzie… 

Wasza Psychodietetyczka Michalina 🙂

Podziel się wpisem z innymi

Największa satysfakcją dla blogerki jest pogadać.
Jeśli jesteś tu po raz pierwszy powiedz cześć, jeśli znamy się już dłużej powiedz coś więcej.
Napisz, skomentuj, poznajmy się, pogadajmy.

Jeśli ten wpis Ci się spodobał i czujesz, że spodoba się też Twoim znajomym – będę wdzięczna, jeśli udostępnisz go na  Facebooku
Dużo mnie jest też na Instagramie. Rozkręcam się na Instastories (powoli, ale jednak).

Udostępnij na FB

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Zainspiruj się produktami KBK